Kreatywne ferie w bibliotece


2020-02-17

Jak powstaje rzeźba? Co to jest kolaż? Jakie przygody mają bohaterowie komiksu? Jak zrobić grę?
Na te pytania ( i wiele innych) szukali odpowiedzi uczestnicy kreatywnych zajęć w bibliotece. Każdego dnia było trochę wiedzy i dużo… bardzo dużo twórczej pracy.
Najpierw była rzeźba – teoria i praktyka. Jak wyglądają rzeźby naszych przodków, a jak współczesne prace? O czym musi pamiętać artysta, tworząc dzieło? Było wiele pytań i wiele odpowiedzi. Każdy uczestnik otrzymał figurkę siedzącego człowieka. Należało ją okleić masą papierową i … gotowe. No prawie . Po pomalowaniu farbą prace prezentowały się znakomicie. Pierwszego dnia uczniowie wykonali także prace przestrzenne – takie, na ile wyobraźnia i przygotowane materiały pozwoliły.
Drugiego dnia tematem przewodnim był komiks. Uczniowie dowiedzieli się, kto może być bohaterem komiksu, jakie są rodzaje komiksów, kto je tworzy, jak powstaje plansza komiksowa, jaką rolę pełnią „dymki”. Tyle teorii. Potem znów nadszedł czas na praktykę. Najpierw – krok po kroku – uczniowie wykonali przykładową planszę komiksową. Następnie każdy uczestnik miał za zadanie stworzyć krótką historyjkę komiksową. Zadanie wcale nie było proste, ale kreatywni uczestnicy poradzili sobie z nim świetnie. Na koniec każdy zaprezentował grupie swój komiks. Druga część zajęć poświęcona była kolażowi. Z wycinków kolorowej prasy uczniowie wykonali barwne prace.
Ostatni dzień zajęć cały poświęcony był grom. Uczestnicy samodzielnie wykonali plansze do gry w „warcaby” i „kółko i krzyżyk” – każdy zabrał je do domu. Ostatnim zadaniem było wymyślenie i zrobienie gry. Zadanie trudne, ale bardzo kreatywne. Powstały gry planszowe, labirynty zręcznościowe, „piłkarzyki”. Wszystkie zostaną wykorzystane w bibliotece..
Nie było czasu na nudę. Było sporo śmiechu, dobrej zabawy i … bałaganu. Cóż, inaczej się chyba nie da.
Kreatywne ferie w bibliotece to dobra zabawa. To również solidna porcja dodatkowej wiedzy i nowych umiejętności.


Magdalena Cieślawska